Allah Sahaja Yang Memberi Bulan Ramadan

Mungkin dah 10 tahun dan lebih tapi kita masih lagi malas untuk melakukan solat sebaliknya sekadar melakukannya pada hujung waktu sahaja. Jika ada umur yang panjang bulan Ramadan akan datang lagi dan terus kembali lagi bagi memberi peluang kepada kita menjadi orang yang bertakwa.


Generasi 94 V4 Ramadan Hype Ready For Ramadan Series

Seperti yang diketahui amalan sedekah di dalam bulan Ramadhan mempunyai ganjaran yang amat besar di sisi Allah SWT.

Allah sahaja yang memberi bulan ramadan. Ini kerana Allah telah menjanjikan ganjaran yang berlipat kali ganda pada bulan ini terutamanya dengan adanya Lailatul Qadar yang dikenali sebagai Malam Seribu Bulan. Salah satu sebab yang membuat Ramadhan menjadi istimewa karena Allah murunkan Kitab Suci Al-Quran di bulan tersebut. Walau bagaimanapun Ramadan juga memberi manfaat bukan sahaja kepada individu tetapi juga kepada masyarakat malah alam sekitar.

Bulan Ramadhan ialah bulan yang barakah bagi umat Islam. Ramadhan menjengah setahun sekali. Pada 13 April bermulalah Ramadan tahun 2021.

Bulan Ramadan bulan terbaik kita melipat gandakan amalan. Bulan itu biasanya jatuh pada bulan Syaban. Persoalannya sudah berapa kali Ramadan kita sudah melaluinya.

Ini kerana Allah telah menjanjikan ganjaran yang berlipat kali ganda pada bulan ini bagi setiap amalan yang kita lakukan terutamanya. Tidak hanya itu kitab lain seperti Taurat Zabur Injil juga diturunkan pada bulan Ramadhan. Ramadan adalah bulan yang tepat untuk membiasakan diri beribadah.

Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani RA bahawa Rasulullah SAW bersabda. Dalam bulan Ramadhan kita amat-amat dianjurkan untuk memperbanyakkan amalan soleh. Pada bulan Ramadan masyarakat yang jarang bertemu akan bertemu.

Kaum Muslim patut berasa untung terutama buat mereka yang. Ya Allah berkatilah pada bulan Rejab dan Syaban dan sampaikanalah kami dengan bulan Ramadan. Apalagi Ramadhan merupakan penghulu dari semua bulan.

Antaranya ialah puasa solat terawih bertadarus moreh qiamul lail sambutan nuzul quran dan banyak lagi. Solat Tarawih yang didirikan setiap malam secara berjamaah merupakan satu peluang untuk merapatkan hubungan di kalangan anggota masyarakat. Allah Menurunkan Al-Quran di Bulan Ramadhan.

Dalam penuh rasa keinsafan kita mengharungi bulan puasa sedar tak sedar kita semakin menghampiri penghujung Ramadan. Istilah hamba Ramadan itu bermaksud beribadah dan melakukan amal kebaikan dalam bulan Ramadan sahaja. Antara amalan soleh yang sangat digalakkan adalah memberi makan kepada golongan yang berbuka puasa.

Allah melihat berlomba-lombanya kamu pada bulan ini dan membanggakanmu kepada para malaikat-Nya maka tunjukkanlah kepada Allah hal-hal yang. Sebagai wanita keuzuran seperti haid dan nifas bukanlah kekangan bagi kita merebut ganjaran yang. Firman Allah dalam Surah Al-Hadid ayat 21 yang maksudnya.

Bulan Ramadhan merupakan bulan Ibadah bulan kebaikan bulan melawan nafsu dan bulan pembebasan dari neraka. Sudah pastinya 10 malam terakhir ini adalah saat-saat yang ditunggu-tunggu oleh hamba-hamba Allah yang beriman yang bertekad untuk meningkatkan keimanannya dan mendapatkan pengampunan daripada Allah SWT. Telah datang kepadamu bulan Ramadhan bulan keberkahan AIlah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat menghapus dosa-dosa dan mengabulkan doa.

Dalam isu sedekah tidak disyaratkan bagi seseorang itu akan suci dari sebarang hadas. Bulan Ramadan bulan penuh keberkatan untuk umat Islam dan ibadah puasa menjadikan kita lebih bersyukur dengan segala pemberian daripada Allah Yang Maha Esa selepas seharian menahan lapar dan dahaga. Muslimin yang dirahmati Allah Bulan Ramadhan adalah antara bulan yang ditunggu-tunggu oleh sekalian umat Islam dan bulan ini mempunyai kelebihan daripada bulan-bulan yang lain.

Setiap umat Islam akan merasa bulan Ramadhan. Akhirnya bulan Ramadan berlalu begitu sahaja tanpa berbekas di hati. Dalam erti kata lain beramal kerana Ramadan bukan kerana ALLAH SWT.

Ditambah lagi dengan aktiviti puasa ramadan. Berlumba-lumbalah kamu mengerjakan amal yang baik untuk mendapat keampunan daripada Tuhan kamu dan mendapat syurga yang seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-RasulNya. RAMADAN yang kita tunggu-tunggu hampir tiba sebagaimana kita selalu berdoa.

Tibanya bulan Ramadhan yang mulia ini tentulah umat Islam semua seronok dan berkobar-kobar nak meningkatkan amal ibadah. Justeru dibulan yang penuh rahmat ini apa kata kita perbanyakkan amal ibadah kita dan percantikkan lagi ia dengan amalan-amalan sunnah seperti yang disarankan oleh nabi junjungan kita Muhammad ﷺ. Assalamualaikum dan salam 1Dunia bulan Rahmat bulan pengampunan dan bulan pembebasan dari api neraka datang lagi.

Untuk itu tidak salah jika Allah memberikan pahala yang dilipatgandakan. Keistimewaan Ramadhan Menjelang bulan Ramadhan Rasulullah SAW pernah bersabda. Terdapat banyak aktiviti dan juga ibadah yang dilakukan pada bulan itu.

Bulan ramahan adalah bulan bonus yang berlipat ganda akan pahala. Ini kerana jika seseorang itu beribadah semata-mata kerana-NYA pasti dia akan sentiasa melakukannya tanpa mengira apa jua keadaan sekali pun. Alhamdulillah kita bersyukur kehadrat Allah Subhanahu Wataala kerana diberi peluang pada tahun ini untuk bertemu lagi di bulan yang mulia ini.

Ramadhan bulan Rahmat Pengampunan dan Pembebasan dari api neraka. Syukur kita tak terhingga kepada ALLAH SWT kerana masih memilih kita bertemu dengan bulan yang ditunggu dan dirindui bulan Ramadhan. Justeru seseorang wanita meskipun berada dalam keadaan haid masih boleh mendapat ganjaran pahala bersedekah ini.

Pada bulan ini terdapat banyak nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada hambanya iaitu dengan ganjaran pahala dilipatgandakan serta segala dosa diampuni dengan syarat menghindari segala maksiat terutama dosa besar. Dalam tak sedar tinggal berapa hari sahaja kita akan meninggalkan bulan Ramadhan untuk tahun ini dan tentulah umat Islam semuanya semakin bersemangat berkobar-kobar nak meningkatkan amal ibadah di bulan yang penuh keberkatan ini. Hanya yang benar-benar menghayatinya sahaja yang dapat rasakan betapa indahnya bulan Ramadhan.

Pun begitu sampai bila pun impak bulan Ramadan tidak akan berbekas di hati selagi tidak berusaha mencari kelazatannya.


Akhir Ramadhan Islamic Quotes Fictional Characters Family Guy


Ucapan Ramadhan Archives 1001 Ucapan


Niat Solat Jamak Qasar Kata Kata Kata Kata Motivasi Kutipan Pelajaran Hidup


Khairunnisa Ash Ari On Twitter 4 Puasa Qadha Sunat Done 3 More Days To Go If You Struggle To Keep Track Doing It In Syawal Is The Best Cuts Down On Food


Pin Di Ujabhijrah


LihatTutupKomentar